WAAROM ZELFMOORD NIETS OPLOST

In de vorige ‘blog’ schreef ik dat zelfmoord geen zin heeft en niets oplost. Ik heb van een aantal kanten de vraag gehad waarom dat zo is, dus ik zal het hier beantwoorden. Ik weet dat wat ik ga zeggen onlogisch kan klinken, maar dat maakt het niet minder waar.

Noot: Het antwoord komt voort uit Een Cursus in Wonderen, vandaar dat ik termen als ‘denkgeest’, ‘projectie’ en ‘vergeven’ gebruik.

De basis van de gedachte dat zelfmoord niets oplost, is het simpele feit dat het leven dat we hier denken te leven niet werkelijk is. Als dit leven niet werkelijk is, dan kan de dood of zelfmoord geen oplossing zijn, omdat je niet iets kunt beëindigen wat niet werkelijk waar is.

Het leven dat we denken te leven is een projectie vanuit een gespleten denkgeest en alle problemen die we hier denken te hebben, bevinden zich in die gespleten denkgeest. Deze denkgeest is onsterfelijk en dat houdt in dat elk probleem dat je hier gelooft te hebben na zelfmoord gewoon blijft bestaan in die denkgeest.

Tenzij je de problemen die je gelooft te hebben hier nu oplost — en met “oplossen” bedoel ik jezelf vergeven dat je gelooft dat je die problemen werkelijk hebt — zul je, als de denkgeest die je werkelijk bent, na “de dood” gewoon opnieuw die problemen projecteren in een nieuwe vorm.

Je lost niets op door er voor weg te rennen, je kunt alleen iets oplossen als je er volledig induikt en jezelf vergeeft voor de schijnbare vergissingen die je hebt gemaakt.

Over Frits

Frits is geboren op 19 september 1965 en sindsdien woonachtig in Amsterdam, Nederland. Middels Spirituele Autolyse en Een Cursus In Wonderen doet hij zijn best om zichzelf, de wereld en het leven te doorgronden. Kort gezegd is zijn "taak" op aarde om de waarheid te vinden, een "taak" die gedoemd is te mislukken.
Dit bericht werd geplaatst in De dood en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op WAAROM ZELFMOORD NIETS OPLOST

  1. Fons zegt:

    Frits,
    wij…ons lichaam en ego…… en alles om ons heen lost uiteindelijk weer op in de kosmische soep die leven heet en zich in een continu perpetuüm mobile weer blijft vormen en aanpassen aan en in zichzelf……..denk ik te weten?

    Like

    • Frits zegt:

      Dat lijkt zo te zijn, ja, alleen is er geen wij, geen lichaam, geen ego, geen ‘alles om ons heen’ en geen kosmische soep. Ook is er geen continu perpetuum mobile mogelijk, want daar heb je tijd en ruimte voor nodig en dat is er ook niet. Bovendien zijn er geen vormen en is er niets waaraan iets zich zou moeten of kunnen aanpassen.

      Like

  2. jeanet zegt:

    beste frits, alle sterven is zelmoord. Niet dat we dat ‘weten’ of willen geloven natuurlijk. ( je kan dit ook in eciw lezen als dat je wat doet : No one dies without his own consent’ les 152)
    en dan nog, wat niet geboren is kan niet sterven dat maakt de dood tot een non-issue – als je buiten de illusie stapt, waar overigens geen ‘je’ is.
    Zelfmoord als wegrennen ….. mmm ik weet het niet Frits. Wat ik las in een achtergelaten brief was wat anders : ‘een sprong in het diepe, het onbekende’ . En in die laatste ogenblikken heeft ze misschien wel meer geleefd dan ooit tevoren. Wat weten we ervan af ?

    Like

    • Frits zegt:

      Je zegt niets wat ik ook niet zeg, dus misschien moet je het nog eens lezen met een wat opener en/of onpersoonlijkere “mind”?

      Like

      • jeanet zegt:

        ja klopt, je zegt hetzelfde. Ik heb een hang naar kort en simpel zodoende.
        je opmerkingen over zelfmoord vond ik wat kort door de bocht.

        Like

Plaats een reactie