PERSOONLIJKE NOOT #6

Het voelt alsof mijn laatste aardse droomstaat “hobby” ook aan het wegvallen is: het proberen uit te leggen wat “DAT wat IS” is. Een paar dagen geleden had ik een ervaring die ik het beste kan beschrijven als het absolute einde van tijd en ruimte waardoor het enige dat overbleef “DAT” was — het laatste en enige observatie- en ervaringspunt dat niet gekend of geobserveerd kan worden.

Nisargadatta noemde dit “het absolute”, Jed McKenna noemt het “the strange place called Done” en Een Cursus in Wonderen noemt het “GOD”. Het laatste observatie- en ervaringspunt op aarde, dus in de droomstaat, is “IK BEN”, maar het allerlaatste en enige ware observatie- en ervaringspunt is het onkenbare “DAT” wat die “IK BEN” observeert en ervaart.

Waarom valt die laatste hobby dan weg? — zou je kunnen vragen. Omdat ik letterlijk ervaren heb dat dat “DAT” IS en dat dat “DAT” onkenbaar en daardoor onbeschrijfbaar is. Het idee dat je het kunt beschrijven of uitleggen is onwaar, en alles wat onwaar is valt, wanneer je eenmaal op weg bent, vanzelf weg; er is geen sprake van keuze of wil.

“DAT” is niet te kennen omdat “DAT” het enige is dat IS. Het is wat we WAARHEID of GOD noemen. Het IS!  — en meer valt er niet over te zeggen. Het is het laatste dat overblijft omdat het het enige is dat altijd IS en altijd zal ZIJN en er is daarbuiten niets dat het kan observeren of beschrijven.

Je kunt het aan niemand uitleggen en je kunt niemand er naar toe leiden. Je kunt mensen alleen uitnodigen om voor zichzelf te komen kijken; de toegangsprijs is slechts “ALLES”.

Over Frits

Frits is geboren op 19 september 1965 en sindsdien woonachtig in Amsterdam, Nederland. Middels Spirituele Autolyse en Een Cursus In Wonderen doet hij zijn best om zichzelf, de wereld en het leven te doorgronden. Kort gezegd is zijn "taak" op aarde om de waarheid te vinden, een "taak" die gedoemd is te mislukken.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op PERSOONLIJKE NOOT #6

  1. Bedankt Frits,
    ik ben echt een Belgische fan van je, evenals van Annelies Ekeler.
    Jullie zijn onze ondersteuning bij het proces hier in België.
    Blij ook dat ik dat met m’n zus Hilde mag doen.
    Lief

    Geliked door 1 persoon

    • Frits zegt:

      Dank je wel voor je reactie. Goed om te horen dat Hilde het samen met haar zus doet, of jij samen met Hilde. Ik hoop dat het goed gaat met Hilde, waarbij “goed” niet altijd “leuk” of “prettig” hoeft te zijn, maar dat snap je wel. Ik wens jullie het beste. 🙂

      Like

  2. maurice zegt:

    Hoi Frits…er komt ook angst boven bij dit stukje hoor. Want wat is dat alles dan? ben ik blij als ik daar ben enz..zou ik geen spijt hebben>?.ik weet dat het ego vragen zijn, maar toch komen ze op.

    Geliked door 1 persoon

    • Frits zegt:

      Het zijn goede vragen, dank je. Ik kan je alleen iets vertellen vanuit mijn eigen ervaring, ik kan niet weten hoe het voor jou zal zijn.

      Mijn ervaring is dat dit “alles”, de prijs, alles is waarvan we geloven dat het waar is. En dit leven en deze aarde en dit universum is wat wij geloven dat waar is, dus “dat alles” is wat opgegeven wordt, wat je kwijt raakt.

      Ik snap dat dit angstig is voor het ego omdat dit het einde van het ego betekent. Maar daarna krijg je alles weer terug ZONDER dat ego en zonder de overtuiging dat hetgeen je meemaakt waar is. Dit levert ongekend veel speelruimte op waar je, als je wilt, gebruik van kunt gaan maken, of, als je niet wilt, zonder schuldgevoel geen gebruik van kunt maken.

      Helaas, zo is mijn ervaring, kost het een paar jaar om te wennen aan de nieuwe situatie, maar uiteindelijk levert het meer op dan jij je ooit kunt voorstellen.

      Als je de eerste stap hebt gezet, dan is er geen weg terug en heb je er geen keuze meer in. Je kunt het alleen uitrekken, verlengen en moeilijker maken door je ertegen te verzetten en het tegen te werken, en dat is de enige keuze die je hebt: het laten gebeuren en er laten zijn, of geloven dat je je ertegen kunt verzetten en dat dit zin heeft.

      Als je “daar” bent, zoals jij het noemt, dan denk ik dat je uiteindelijk zult ervaren dat het ’t beste is wat je had kunnen overkomen, maar, zoals ik al zei, het kan een paar jaar duren voor je gewend bent aan de nieuwe situatie.

      Ikzelf heb geen spijt. Absoluut niet.Geen seconde. Het is het beste dat me ooit is overkomen.

      Like

  3. maurice zegt:

    wow. stelt me erg gerust.Het is iets wat af en toe opkomt. Dankjewel Frits. (ik) blijf je volgen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie